Monday, May 18, 2009

Mana lebih bahaya? Virus Selsema Babi ke Virus B.A.B.I?

Baru-baru ini Ketua Pengarah dan Menteri Kesihatan berlumba-lumba buat press statement tentang penularan Virus Selsema Babi (H1N1) ke Malaysia dan melaporkan perkembangannya setiap hari.

Akibat dari seorang pelajar kita telah terdedah kepada virus tersebut semasa di Amerika, habih semua orang yang naik kapal terbang dengan dia kena dikuarantin dan apabila "girl friend" pelajar ini menunjukkan gejala terkena virus selsema babi, semua orang yang naik kapal terbang Air Asia ke Pulau Pinang bersama girlfriend pelajar ini turut kena kuarantin(termasuklah kapten kapal yang tak jumpa langsung dengan penumpang)

Antara gejala yang tersurat oleh orang yang menghidapi penyakit ini adalah demam panas, sakit-sakit badan, kerap terbersin dan selsema.Kementerian Kesihatan memberikan jaminan bahawa kes virus selsema babi ini boleh dirawat dengan ubat Tamil Flu dan penularannya di Malaysia adalah terkawal.

Kalau dah terkawal tu baguslah tapi ada satu lagi jenis virus yang dah lama menular ke Malaysia ini dan tidak ada suatu kawalan pun dilaksanakan. Virus ini dinamakan Virus B.A.B.I.dan hingga kini tiada kaedah perubatan atau saintifik dapat digunakan untuk mengesan jangkitan Virus B.A.B.I ini!

Walaupun virus ini tidak membunuh tetapi jangkitan virus ini jika tidak dikawal atau disekat, bisa memporak perandakan satu Malaysia.

Gejala yang boleh dilihat dari individu yang telah dijangkiti virus ini adalah:-

  • Fikiran menjadi keliru dan celaru
  • Gagal membezakan yang mana fakta dan yang mana rekaan atau fitnah semata-mata
  • Mudah tertipu dan mudah menipu
  • Kecenderungan menyebarkan fitnah
  • Semua orang lain salah kecuali diri sendiri
  • Tidak bersyukur dan tidak berterima kasih
  • Kelakuan menjadi luar kawalan dan suka menunjuk protes dan melibatkan diri dalam demonstrasi.
Dibawah adalah contoh individu yang terkena virus tersebut:-

















Itulah Virus Brader Anwar Bin Ibrahim yang kian menular dan meracuni pemikiran rakyat kebanyakan. Ada yang keliru dan celaru hingga menyangkakan Anwar bin Ibrahim akan jadi Perdana Menteri Ke-6 pada 16 September 2008 yang lalu. Orang yang mempercayainya akan mengatakan Kerajaan yang ada korup menyeleweng dan sebagainya. Ada yang mengatakan PM sekarang ini pembunuh walhal tidak ada satu bukti pun yang dizahirkan.ada yang sanggup memukul polis kerana na tunjuk hebatnya dia berdemonstrasi hingga lupa dia menyusahkan mak bapak, anak bini di rumah!

Rasanya orang sedemikian perlu juga dikuarantin. Mungkin boleh bagi juga pil Tamil Flu nak sembuhkan penyakit diaorang ni!

0 comments: