Saturday, May 23, 2009

Peguam yang tak tahu Perlembagaan dan buta sejarah



" Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Alam Shah,M Manoharan mengemukakan cadangan pembukaan takrifan Bumiputera kepada semua rakyat yang lahir selepas negara mencapai kemerdekaan" Berita Harian, Sabtu 23-5-09.


Mungkin lama dah duduk dalam tahanan mungkin air dah sampai kepala, Tambey ni mula buat cadangan yang bukan-bukan?Tambey ni bukan orang sebarangan. Qualified lawyer tapi pemikirannya seperti tak qualified sahaja! Klik sini

Kenapa suka cari pasal dengan 55% kaum yang telah diiktrafkan sebagai Bumputera di Malaysia ini. Bukan dengan orang Melayu sahaja tapi Bumiputra Sabah dan Sarawak juga Konsep "Malaysian Malaysia" ini dah lapuk la.

Semua ini dah termaktub dalam Perlembagaan. Termaktub dalam Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948 dan termasuk dalam Perjanjian Malaysia untuk kemasukan Sabah dan Sarawak.

Cadangan ini nampaknya bertujuan nak meluputkan sejarah pengorbanan orang Melayu yang telah berkorban berseuju memberi kewarganegaraan kepada kaum lain. Baca balik kata-kata Tun Sambanthan yang orang India di SriLanka dan Burma ditindas dan dihalau keluar dan bagaimana beliau berterimakasih kepada orang Melayu menerima orang India sebagai rakan dan diberi kewarganegaraan.

Cadangan ni juga bertujuan nak hapuskan hak keistimewaan orang Melayu dan Bumiputera dibawah Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan. Dia tak suka dengan keadaan yang menyaksikan Kontaktor Bumiputera , Syarikat Bumiputera dan bantuan-bantuan yang diberikan kepada Bumiputera.

Orang macam Manoharan sebenarnya tak selesa duduk Malaysia ini dan sebab itu dia buat cadangan yang bukan-bukan. Tak mahu menghayati Prinsip Rukun Negara sebagai idealogi negara ini.Kalau dah tak selesa, angkat kaki la pergi ke tempat yang kau selesa Manoharan!

Tapi hairan juga kepala hotak orang Melayu yang sokong perjuangan mereka ini! Orang PKR sokong sangat Hindraf. Untuk orang Melayu PKR, korang suka ke dengan cadangan-cadangan macam ni?

2 comments:

Anonymous said...

Nak kato dio tak roti ..tak mugkin ..banyak elok lawyer ni dari setiausoho kau tu lagi ...
Kito jangan nak banding sapo pandai ..kalau nak ikutkan ...campur semuo otak2 ajk pemudo kau tu pun tak cukup nak lawan lawyer hindu ni ..
Kito baco perjuangan dio and macam mano komitted dia bela bangsa dia ..
Kito ni ..cakap bukan main ..lopeh tu habis semua gadai ...kau tulihlah blog sampai ponuh ..kalau dulu ..nak makan pun tak berduit ...tapi balik mesyuarat dah pakai cermin mata hitam ...perjuangan apo yang kau cakap ni ...cerminlah diri tu sikit ...

8387 said...

Kepada ano 11.07 am jelas menCERMINkan sikap sesetengah bangsa kita. Mudah mengagungkan bangsa lain. Bangsa sendiri dihukum sebagai bangsa yang tak pandai. bangsa lain di katakan komited tapi x sadar hak bangsa kita yang nak bangsa lain rebut!Heboh orang lain tak betul tapi diri sendiri tak nak betulkan.Bila orang lain nak buat pembaharuan di keji dan di nista. Sekali lagi tahniah kepada Ano 11.07am mungkin Ano ni rasa dia teramat pandai hingga menyandang title PHD!