Sunday, May 10, 2009

Saudara-saudaraku Ingatlah......!

Bait-bait terakhir sajak Tun Dr Mahathir " Melayu Mudah Lupa"

Melayu mudah lupa
Melayu mudah lupa
Melayu mudah lupa

Sejarah bangsanya yang lena
Tanah lahirnya yang merekah berdarah

Ingatlah
Ingatlah
Ingatlah

Wahai bangsaku
Jangan mudah lupa lagi

Kerana perjuanganmu belum selesai...

Ingatlah : 31-8-1957 Kemerdekaan negara kita meletakkan bangsa Melayu itu istimewa ditanah air tercinta ini. 4 perkara utama yang dijaminkan kepada orang Melayu:

  1. Islam adalah agama Persekutuan
  2. Raja -raja Melayu yang berdaulat sebagai Tuan dan Payung kepada orang Melayu dan batas terakhir yang mempertahankan hak serta keistimewaan orang Melayu.
  3. Bahasa Melayu adalah Bahasa Persekutuan
  4. Hak keistimewaan Melayu dalam aspek pendidikan, perniagaan dan penjawatan dalam sektor awam

Ingatlah : Ogos 1965, Walaupun orang Melayu telah bertolak ansur dengan kaum lain dengan bersetuju memberian kewarganegaraan serta hak kepada mereka namun mereka mula membangkitkan pertikaian kepada keistimewaan orang Melayu. "Malaysian Malaysia" kata Lee Kuan Yew sebagai slogan mempertikaikan hak orang Melayu dan mahu hak yang sama diberikan kepada semua kaum. Lee Kuan Yew berjaya memainkan slogan ini hingga mempengaruhi Ratu Elizabeth ,Queen of England menulis surat kepada Tunku Abdul Rahman untuk meletakkan jawatan Perdana Menteri dan memberikan jawatan itu kepada Lee Kuan yew atas dasar keadilan kepada kaum lain. Kerana pertikaian ini dan demi untuk mengelakkan kekacauan kaum dan kemerdekaan ditarikbalik oleh Brittish (dalam tempoh 10 tahun dari 1957) , Tunku terpaksa memisahkan Singapura dari Malaysia demi untuk menyelamatkan kemerdekaan Malaysia.

Ingatlah
: 13 Mei 1969 rusuhan kaum berlaku rentetan dari keputusan Pilihanraya ke 3 pada 10 Mei 1969 dimana di bandar-bandar utama kerusi kebanyakan dimenangi oleh DAP dan Gerakan (pada masa itu pihak pembangkang). Penyokong-penyokong parti-parti ini melakukan provokasi melampau menghina orang Melayu. Melalui jalan-jalan utama dengan membawa replika Penyapu Besar sambil melaungkan " Kita sapu orang Melayu balik kampung,biar mereka tanam jagung".


Ingatlah: Pada tahun 1987, parti komponen Barisan Nasional MCA sendiri melalui satu seminar yang dianjurkan oleh MCA pucuk pimpinan MCA membuat resolusi agar formula sebelum merdeka (Kontak sosial) dikaji semula dalam aspek pembahagian ekonomi dimana hak keistimewaan orang Melayu dipertikaikan. MCA Selangor pula meluluskan ketetapan untuk mengkaji semula kedudukan Raja-Raja Melayu. MCA mahu menggugurkan istilah "Bumiputera" yang diberikan kepada orang Melayu, bumiputera Sabah dan Sarawak.


Ingatlah: Pada tahun 1997 ,selepas keputusan Pilihanraya tahun 1997 yang mana dipengaruhi oleh dengan pemecatan dan kes rasuah Brader Anwar Bin Ibrahim,pihak Persatuan Perayu-Perayu Undi Kaum Cina (SUQUI) yang didalangi oleh MCA membangkitkan 17 tuntutan (yang dikenali sebagai Tuntutan SUQUI )yang menuntuk hak samarata kepada semua kaum dan secara tak langsung mempertikaikan hak keistimewaan orang Melayu.


Ingatlah: Pada tahun 2007, seorang pelajar kaum Cina menggunakan nama jolokan Namewee (anak kepada pemimpin cawangan MCA) telah membuat lagu Negara Ku Ku mempersendakan serta menghina agama Islam, wanita Melayu dan Kerajaan.

Ingatlah : Pada tahun 2007 juga, kaum India terlibat dalam gerakan HINDRAF yang menuduh Kerajaan yang didokong oleh UMNO telah menindas kaum India di Negara ini dan mempertikaikan keistimewaan yang diberikan kepada orang Melayu.


Ingatlah : Pada tahun 2008 setelah Pilihanraya Umum ke 12, 5 buah negeri-negeri Melayu jatuh ke tangan pembangkang. Pembangkang menghadiahkan kepada orang Melayu berikut:-

  1. Projek Khinzir terbesar di Selangor dan cadangan dibuat di kawasan orang Melayu.
  2. Ketua Menteri Pulau Pinang menolak perlaksanaan dan semangat Dasar Ekonomi Baru dan menggantikan dengan dasar merit.
  3. Adun DAP Selangor mempertikaikan laungan azan
  4. Nama-nama jalan di Selangor yang bertulis tulisan Jawi ditukarkan kepada tulisan Cina
  5. Kerajaan Negeri Perak yang didalangi oleh DAP telah menghadiahkan hakmilik tanah-tanah kampung baru selama 999 tahun kepada orang Cina (sedangkan sejarah membuktikan kampung-kampung baru adalah asalnya petempatan orang-orang Cina yang menyokong gerakan Komunis) yang mana Brittish telah mengambil peruntukan sebanyak 10 juta Malayan Dollar dari peruntukan untuk memajukan ekonomi orang Melayu bagi membina kampung-kampung baru.
  6. Orang Melayu dipergunakan oleh kaum lain untuk menderhaka kepada Raja Melayu.

Ingatlah sahabat-sahabat sekalian , adakah perkara -perkara ini akan terhenti disini? Adakah apa-apa jaminan ancaman kepada orang Melayu tidak akan berlaku lagi?


INGATLAH,INGATLAH,INGATLAH! Jangan kita mudah lupa. Perjuangan kita mengekalkan kemerdekaan belum selesai......




0 comments: