Wednesday, May 13, 2009

Tak habis-habis berlagak!


Sabtu lepas, selepas pengumuman pembebasan 13 orang tahanan ISA oleh Menteri Dalam Negeri,kita dapat melihat gelagat tahanan yang telah dibebaskan.Antara gelagat yang dapat disaksikan adalah peguam penasihat Hindraf, P. Uthayakumar.

Dalam ucapannya kepada pada media beliau sikit pun tidak berterima kasih kepada pihak Kerajaan kerana membebaskannya. Malah Kerajaan dicaci kerana telah mengurung beliau.

Tapi persoalannya sebab apa Kerajaan mengurung beliau? Adakah sebab saja-saja sahaja pihak Kerajaan nak menahan beliau.Mesti ada sebabnya.

Kita tengok keratan akhbar interview dia dengan pihak Media Singapura;






Untuk apa dia kata " I can't rule out volence" ? Hanya untuk memperjuangkan hak kaum India yang tertindas . Betul ke kaum India di Malaysia ini tertindas ? The Star Online melaporkan;

"A lawyer by training and profession, Uthayakumar said that before going to prison he could not have imagined a life without cable TV, air conditioning, hot water showers, cell-phones and holidays."

Tertindas ke kalau ada cable TV, selesa berhawa dingin, dapat mandi air panas,kemudahan hand phone dan percutian..? Berapa ramai orang Melayu yang tidak dapat atau berupaya mengecapi kemewahan sedemikian ? Adakah kemewahan yang dikecapi ini membuatkan beliau lupa berterima kasih kerana hidup dalam negara yang aman makmur.Atau sudah bosan dengan keamanan dan kemakmuran lantas dia mahu cetuskan kekacauan dan kegusaran?

Agaknya masa dia ditahan siapa tanggung makan dia?Itu dia tak sedar! Katalah kos makan minum orang yang tak berterima kasih ini RM 13.00 sehari , kalau 514 hari maknanya RM 13 x 514= RM 6682.00. Ada 2 orang lain yang macam dia ni yang turut dibebaskan. Oleh itu RM6682 x 3 = 20,046 jumlah wang rakyat yang dihabihkan untuk mereka bertiga ini.Bukankah RM 20,046 ni lebih baik beri pada orang yang memerlukan untuk mulakan meniaga. Dapat tanggung makan anak bini!

Memang orang macam ini tak akan tau nak berterima kasih. Tak habih-habih berlagak!

Ingatlah kaum ku, jangan ada sifat angkuh dan riak dalam diri. Kononnya perjuangkan hak tetapi sebenarnya mengambil hak orang lain. Mari berfikir secara rasional sebelum bertindak!

0 comments: