Saturday, September 19, 2009

MENJELANG HARI RAYA DAN PILIHANRAYA

2 hari lagi umat Islam di seluruh Malaysia akan menyambut kedatangan 1 Syawal tanda Hari Raya Aidilfitri. Sudah tentu persiapan bagi menyambut kedatangan Hari Raya ini kini sedang giat dijalankan. Lihat sahajalah Bazaar Ramadhan di Ampangan sesak dengan orang ramai yang cuba mendapatkan harga lelong di saat-saat akhir. Bagi warga UMNO dan warga BN di Bagan Pinang, persiapan untuk 2 raya perlu dilaksanakan. Hari Raya dan Pilihanraya.

Sudah tentu sahabat-sahabat dari DUN lain atau Bahagian lain atau dari Negeri lain akan datang membantu bila tiba masanya . 3 Oktober telah ditetapkan sebagai Hari Penamaan Calon dan 11 Oktober sebagai Hari Pembuangan Undi. Dah tak lama lagi tu! Walaupun dengan kedatangan sahabat-sahabat, KERISMUDA percaya warga UMNO Bagan Pinang sudah mula membuat persiapan awal bagi menghadapai 2 raya sekaligus ini.

Dari segi pemilihan calon, YAB Dato Seri Mohamad Hj Hasan selaku Ketua Badan Perhubungan Negeri telah memberikan kepercayaaan penuh kepada kepimpinan UMNO Bahagian Teluk Kemang bagi mencadangkan calon yang difikirkan layak untuk bertanding di PRK DUN Bagan Pinang. KERISMUDA menyokong penuh tindakan dari Ketua Badan Perhubungan Negeri sekaligus menutup mulut-mulut skeptic dalam UMNO sendiri yang akan mencanangkan perkara yang bukan-bukan seperti campurtangan dari MB dan sebagainya dalam hal perletakan calon untuk bertanding.KERISMUDA yakin dan percaya perkara ini akan diselesaikan selepas Hari Raya ini oleh Majlis Tertinggi atas cadangan terus dari Bahagian Teluk Kemang sendiri. Andaikata yang diputuskan tidak seperti yang diharapkan janganlah sesiapa berputus asa atau rasa kecewa.Jangan jadi seperti di Parlimen Seremban tahun 2008 lalu sehingga ada orang UMNO sanggup sabotaj calon sendiri kerana rasa kecewa dan putus asa dengan calon yang diputuskan oleh Majlis Tertinggi.

Dalam debaran menanti penamaan calon serta tungkus lumus persiapan menghadapi 2 raya ni, orang DAP lain pulak ceritanya. DAP tidak bertanding di DUN Bagai Pinang jadi diaorang tidak boleh kempen,tidak boleh letak poster atau naik bendera roket pun. Tapi apa yang mereka buat,mereka bergerak di Peti Undi Ladang Bradwall,Astherton, Sua Betong mengedarkan CD pijak kepala lembu kepada penduduk –penduduk India di kawasan-kawasan tersebut. Mengikut gayanya mereka berkempen dengan cara menyemai kebencian dan kemarahan. Mereka nak orang India atau pengundi India marah kepada orang Melayu lantas tidak mengundi calon BN kelak.Mereka kata yang pihak kepala lembu tu UMNO walhal secara hakkatnya isu tersebut langsung tidak kena mengena dengan UMNO pun!

Bahaya cara kempen DAP ini! Apa yang mereka nak adalah undi kaum India seramai 20% dari pengundi berdaftar.Mereka tahu di DUN Bagan Pinang Melayu versus Melayu, oleh itu undi Melayu terbelah dua. Bila Melayu terpecah dua , undi kaum India akan jadi salah satu faktor penentu. Ini ditambah lagi dengan undi kaum Cina yang kalau dilihat dalam PRK-PRK yang lalu terlalu liat untuk diberikan kepada BN! Ini strategi mereka tapi yang menyedihkan mereka sanggup meniupkan api perkauman dan api keagamaan demi mencapai matlamat mereka. Bagi mereka matlamat menghalalkan cara atau end justifies the means (Teori Machivellean ) Ini juga cara Brader Anwar Bin Ibrahim. Adakah Pak Nik Aziz dan Pak Hadi akan menurut rentak ini?


Mengundi dalam Pilihanraya adalah untuk memilih wakil yang akan membantu membangunkan kawasan kita bukan tempat untuk melepaskan kemarahan dan kebencian. Tetapi ini yang cuba dibuat oleh DAP dan mereka tidak kisah sama ada wakil itu kelak berupaya untuk membela untung nasib rakyat atau tidak,janji matlamat mereka tercapai.Apabila ini tercapai mereka kata “Inilah demokrasi,inilah pilihan rakyat” Adakah benar? Adakah benar rakyat mahu sentiasa dibelenggu dengan rasa marah,sangsi dan benci kepada satu sama lain?

Pada 11 Oktober kelak,warga Bagan Pinang akan buat keputusan. Buatlah dengan bijak!

2 comments:

Anonymous said...

lim kit siang memang babi,anwar pulak kaki bontot penjahanam melayu dan nik aziz menipu diri sendiri kerana nak menang politik...kasihan!!!!

Unknown said...

titanium arts
TATONIC https://tricktactoe.com/ ART CUSTOMING · TATONIC ROCKING T-TATONIC herzamanindir.com/ ROCKING T-TATONIC 출장안마 ROCKING ford fusion titanium T-TATONIC. This unique and original design is crafted with the use of sustainable