Wednesday, September 9, 2009

WAJAR KE BAYAR MEREKA RM800...?

Baru-baru ini kedengaran Pihak Berwajib Indonesia mendesak agar suatu gaji minimum ditetapkan bagi pembantu rumah Indonesia yang bekerja di Malaysia. Mereka mahukan sebanyak RM 800 ditetapkan sebagai gaji minimum yang perlu dibayar oleh majikan kepada rakyat mereka yang bekerja sebagai pembantu rumah. Persoalannya adakah desakan ini wajar atau sebaliknya?

Mereka menggunakan kos kehidupan sebagai alasan desakan mereka. Mereka juga memainkan sentimen mengatakan rakyat Maaysia tidak sensitif dan hanya memandang pembantu rumah ini sebagai hamba atau abdi yang boleh kepada penderaan dan pencabulan hak asasi manusia.Kes Nirmala Bonat umpamanya, dijadikan alasan untuk mereka bagi menguatkan hujah mereka.

KERISMUDA mengakui bahawa kes seperti Nirmala Bonat tersebut sepatutnya tidak berlaku di Malaysia. Tetapi kalau kita lihat video klip di bawah mungkin kita sendiri naik radang dan marah serta mungkin akan bertindak diluar batas kemanusian ke atas pembantu rumah Indonesia ini. Dihadapan kita semuanya baik dan teratur,semuanya elok tetapi di belakang kita mereka boleh menjadi raksasa yang langsung tidak ada perikemanusiaan. Persoalannya selamatkah anak-anak kita jika ditinggalkan bersama mereka? Cuba bandingkan situasi klip video ini dengan kes Nirmala Bonat. Nirmala Bonat adalah seorang dewasa yang mungkin melindungi diri atau lari dari penderaan yang diterima. Tapi bagaimana anak-anak dalam video kip ini? Bolehkah mereka melindungi diri mereka sendiri? TENGOK VIDEO INI……






Bolehkah Pihak Berwajib Indonesia menjamin perkara ini tidak akan berlaku sebelum mendesak gaji minimum pembantu rumah sebanyak RM 800 ditetapkan? Banyak sebenarnya kes,kejadian ,masalah dan onar yang dilakukan oleh pembantu rumah Indonesia ini, cuma tidak banyak yang di paparkan dalam media. Apa yang disensasikan adalah penderaan yang mereka terima.Bagaimana pula tentang kisah mereka mendera?

Beberapa tahun dahulu habis rumah jiran KERISMUDA disamun dek penjenayah dan disyaki pembantu rumah Indonesia juga turut bersubahat dalam kes samun ini. Pembantu rumah ini telah bekerja dengan jiran KERISMUDA selama 6 bulan dan dalam tempoh itu,pembantu rumah tersebut telah mendapat kepercayaan jiran KERISMUDA tersebut. Pada suatu ketika jiran KERISMUDA tersebut pergi “outstation” dan jiran KERISMUDA tersebut kerana percaya telah tinggalkan kod penggera rumah tersebut. Apabila jiran ini balik dari outstation habis rumahnya kosong dan siap dengan pembantu rumah pun hilang. Kes-kes sebegini jarang mendapat liputan media. Tapi hakikatnya berlaku. Secara fakta lihatlah statistik dbawah tentang penglibatan orang Indonesia dalam jenayah di Malaysia. Fakta ini menakutkan……


STATISTIK 2004 :
PENGLIBATAN PENDATANG ASING DALAM JENAYAH KEKERASAN
- sumber PDRM
-

NEGARA : Indonesia

Jenis Kesalahan dan jumlah kes:

Bunuh :35 kes ,Cuba Bunuh : 42 kes ,Samun Berkawan Bersenjatapi: 12 kes ,Samun Berkawan Tanpa Senjatapi: 124 kes, Samun Bersenjatapi: 8 kes ,Samun Tanpa Senjatapi: 691 kes,Rogol: 47 kes,Mendatang Kecederaan :91 kes .JUMLAH KES:1,012 kes (67.1% dari keseluruhan kes)


Pihak Indonesia mengatakan orang Malaysia tidak sensitif. Mungkin benar kata mereka! Kita tidak sensitif tentang ancaman keselamatan yang dibawa dari seberang kepada diri kita , keluarga dan negara .

Oleh itu wajarkan kita bayar RM800 sebulan dan pada masa yang sama mendedahkan diri kita,keluarga dan negara kepada ancaman? RM 800…..APA JUSTIFIKASINYA?


3 comments:

Anonymous said...

BABI, KIMAK PUNYe INDON!SAH KALAU DEPAN MATA MESTI MAMPUS KENE HENTAK!
ANAK HARAM PUNYE INDON!

Anonymous said...

So outrageous and so inhuman. This kind of a person should be locked up for good. Damn this Indonesian maid!

Anonymous said...

well...that's how malaysian for all this while being so kind treating our 'neighbour' citizen@serumpun by providing them a job to help their family but yet those idiots in jakarta like hell blaming us for being cruel to their TKI here. I strongly suggest that our govtmt will find alternative solution rather then keep on allowing and rely to much on indonesian maid. Dato Hisham...please solve this matters wisely as a minister for the sake of own benefits.