Monday, December 21, 2009

Dah tu Ketua Whip, buat kerja apa?

Dalam keadaan BN tak pegang majoriti 2/3 di Parlimen nampaknya ada ahli Parlimen BN lupa dan alpa tentang keadaan itu. Nasib baik undi belah bahagi bagi Rang Undang Pembekalan : Bajet 2010 menyebelahi BN walaupun hanya dengan 3 undi. Kalau tak tersungkur Bajet 2010 dan segala peruntukan yang dirancang di bawah Bajet itu tidak dapat dikeluarkan kerana ketiadaan kelulusan oleh Parlimen.

Nampaknya Ahli Parlimen BN ini perlu di"sebat" kerana ini bukan kali kedua Rang Undang Pembekalan diluluskan dengan majoriti tipis. Dah kali kedua dah!

Jangan terperanjat! Sebat yang dimaksudkan disini bukan hukuman sebat! Tapi sistem yang dipakai dalam menjaga dan mengatur kehadiran dan prestasi ahli-ahli Parlimen BN/Parti Pemerintah. Whip system atau dalam bahasa Melayunya sistem sebat adalah suatu sistem yang diambilpakai dari sistem Parlimen British. Sistem ini diambilpakai untuk memastikan kesatuan keseragaman Ahli Parlimen Pemerintah dalam kehadiran ,hujah dan bahas dalam Justify FullParlimen. Konsepnya mudah. Seorang ketua memegang tali sebat yang lain menurut. Kalau tak ikut, kena "sebat"!

Untuk Kerajaan BN siapa dia Whip Master atau Ketua Whip? Lazimnya tugas ini diberikan kepada Timbalan Perdana Menteri. Masa Pak Lah jadi PM , DS Najib jadi Ketua Whip. Masa DS Najib jadi PM yang jadi Ketua Whip adalah TS Muhydin Yassin dan bukannya DS Nazri walaupun dia menteri yang jaga Parlimen. Kalau jamban kat Parlimen tu rosak bolehlah tanya DS Nazri kot!


Sekarang ni apa yang Ketua Whip buat? Dia sendiri lewat menghadiri sidang bagi mengundi Bajet 2010. Ini bukan sekali , dah 2 kali berlaku. Kepada YAB Ketua WHIP " Ini bukan cobaan tau, ini betul2"

KERISMUDA faham mungkin ahli Parlimen berjawatan Menteri atau Timbalan Menteri sibuk bertugas contohnya Ahmad Shabeery Cheek ada di Vientienne Laos bagi menjalankan tugas rasmi tapi ahli Parlimen yang tak berfotfolio Menteri atau Timbalan Menteri pergi kemana? Leko nak nikah artis gobu ajo ko?

Ahli Parlimen BN perlulah menunjukkan kualiti sebagai Ahli Parlimen sebenar (the true Parliamentarian quality) Whip Master atau Ketua Whip juga perlu buat kerja bagi memastikan semua ahli Parlimen BN yang dipilih oleh rakyat mempamerkan etika dan kualiti yang professional dalam menjalankan tugas mereka. Kalau perlu sebat, sebat! Jalankan tanggungjawab yang telah diamanahkan oleh rakyat!

0 comments: