Friday, December 4, 2009

PENGUASAAN SECARA SENYAP? TEORI THE CHINESE BELT...

Biarlah posting kali ini dimulakan dengan mengimbaskan lipatan sejarah iaitu kemelut semasa Allahyarham Dato’ Onn Jaafar menuntut kemerdekaan. Antara tuntutan atau syarat yang dikenakan oleh pihak Brittish adalah tentang pemberian status kewarnegaraan kepada orang bukan Melayu iaitu orang Cina dan India atas prinsip Jus Soli. Kemelut berlaku kerana menurut hujah Allahyarham Dato’ Onn Jaafar akan menjadikan orang Cina sebagai penduduk majoriti di Tanah Melayu.

Mengikut taburan penduduk pada masa itu menunjukkan bahawa orang Cina banyak tertumpu di Negeri-Negeri Selat ( Pulau Pinang, Melaka dan Singapura) memandangkan negeri-negeri tersebut adalah pusat perdagangan dan juga mereka diterima sebagai rakyat British ( di bawah perlaksanaan undang-undang Brittish Oversea Citizenship) berbanding dengan kaum Cina yang duduk di negeri lain. Selain di Negeri-Negeri Selat , tumpuan pendudukan kaum Cina adalah di bandar-bandar di negeri –negeri pantai barat seperti Ipoh, Kuala Lumpur, Seremban dan Johor Bharu. Allahyarham Dato’ Onn menggelarkan jajaran negeri-negeri tersebut ( Pulau Pinang, Perak, Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Johor dan Singapura sebagai Jajaran Cina atau dalam bahasa Inggerisnya “The Chinese Belt”.

Lebih dari setengah abad kemelut serta kerisauan tersebut berlalu. Tanah Melayu telah menjadi Malaysia. Singapura juga telah keluar dari Gagasan Malaysia. Semasa keluar dari Malaysia, Perdana Menteri Singapura Lee Kuan Yew pemimpin People Action Party (PAP) telah meninggalkan legasinya iaitu Parti DAP.

Keputusan Pilihanraya Umum ke 12 secara tidak langsung menbuka semula lebaran kemelut dan kerisauan yang dihadapi oleh Allahyarham Dato Onn ini. Keputusan Pilihanraya Umum ke 12 melihat kejatuhan negeri-negeri seperti Pulau Pinang, Perak, Selangor , Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur ke tangan pembangkang, Manakala negeri-negeri seperti Negeri Sembilan, Melaka dan Johor, BN tidak memegang kuasa majority 2/3 (atau di gelar sebagai negeri-negeri marginal).


Di negeri-negeri pembangkang ini secara "de facto"nya dikuasai oleh orang Cina dari segi politik dan ekonomi. Dari segi ekonomi pemilikan tanah dan bangunan di bandar di kuasai oleh kaum Cina kerana kekuatan ekonomi mereka. Isu masyarakat Melayu Pulau Pinang di singkirkan dari bandar tidak ada kesudahannya. Sama ada sedar atau tidak, orang Melayu kian di tolak sedikit demi sedikit secara halus ke kawasan-kawasan pinggir bandar. Ini ditambah lagi dengan pembelian tanah di Malaysia oleh orang-orang Cina Singapura.




Dari segi politik pula , Pulau Pinang dan Selangor ( dan dahulunya Perak) secara de factonya dikuasai oleh orang Cina. Pulau Pinang telah menolak semangat DEB, Selangor pula dengan projek Khinzir Raksasa dan isu araknya. Dahulu Perak panas dengan isu tanah Kampung Baru Cina yang diberi milik selama 999 tahun. PAS selaku parti pembangkang Melayu seolah-olah tidak bermaya dalam pakatan pembangkang. Di Perak orang Cina menganggap pengambilalihan kuasa pemerintahan oleh BN adalah penggulingan Kerajaan Cina oleh Kerajaan Melayu. Seperti yang pernah disampaikan oleh En Zahir bin Dato Khalid Exco Kerajaan Negeri Perak, masyarakat Cina sukar untuk menyokong BN kerana anggapan mereka BN telah menggulingkan Kerajaan mereka.

DAP telah mengkaji tentang Perlembagaan negeri Perak dan Selangor dan juga beberapa negeri lain yang memperuntukkan kemestian meletakkan orang Melayu ke jawatan Menteri Besar. Mereka mula membuat rancangan awal untuk mengatasi halangan Perlembagaan ini. Mereka membuka cawangan DAP Melayu dan berkira-kira untuk meletakkan calon Melayu bertanding atas tiket DAP. Nik Aziz , Mursyidul Am PAS telah dengan gembira menyokong dan menggalakkan tindakan DAP ini. Walau dengan nama apa pun pakatan sama ada Alternatif atau Pakatan Rakyat ,DAP lah yang akan banyak menguasai di negeri-negeri secara "de facto".




Selain memenangi beberapa negeri dalam PRU ke12, pembangkang juga berkemungkinan memenangi negeri-negeri marginal Melayu yang lain seperti Negeri Sembilan, Melaka dan Johor.Senario yang paling menakutkan (dooms day scenario) ialah selain kehilangan negeri-negeri marginal di Semenanjung kemungkinan BN juga akan kehilangan Sabah & Sarawak. Ini bermakna, selepas PRU ke -13, Pembangkang akan berkuasa mutlak.

Orang Melayu jelas akan terhimpit kerana Pakatan Rakyat (PR) didominasi oleh bukan Melayu seperti yang berlaku sekarang. PAS tidak boleh diharap untuk membela hak Melayu kerana kedudukan mereka dalam PR lemah.

Satu perkara yang amat perlu disedari bahawa dari kebanyakan negeri yang dikuasai pembangkang, Pulau Pinang merupakan negeri yang paling sukar untuk dirampas kembali. Pentadbiran DAP akan menggunakan apa jua kaedah bagi memastikan penguasaan mereka terus berkekalan.

Pertalian antara Singapura dengan Pulau Pinang juga bertambah erat. Baru-baru ini Lee Kuan Yew melawat Pulau Pinang dan Lee Guan Eng juga sering melawat Singapura. Pendekatan yang diambil olehbeliau mirip dengan apa yang berlakudi Republik tersebut.Hubungan ekonomi dua hala juga bertambah kukuh

Secara tidak langsung, pengaruh Singapura terhadap Pulau Pinang bertambah kuat. Pulau Pinang juga akan lebih yakin dan mempunyai identitinya sendiri. Sekiranya ini berterusan, besar kemungkinan kita akan “kehilangan” Pulau Pinang seperti juga kita kehilangan Singapura dahulu.

Adakah dari perspektif politik The Chinese Belt akan muncul semula?Adakah ini suatu gerakan untuk menguasai Malaysia secara senyap? Adakah orang Melayu sedar akan kemungkinan ini?

Fikir-fikirkanlah!

5 comments:

pyan said...

Good write up.

Anonymous said...

To put the world right in order, we must first put the nation in order; to put the nation in order, we must first put the family in order; to put the family in order, we must first cultivate our personal life; we must first set our hearts right. ~ Confucius

Just a few for my friends

Anonymous said...

teori yang sama akan diguna pakai semula oleh DAP seperti PAP semasa terdesak dalam tahun 50an..sebab nak menang lky berbaik dengan tunku

tapi orang melayu mudah lupa PAP kalahkan the PLEN (sebab Petir dah kalah) atas pertolongan orang Melayu (tunku)..mereka hanya nak untung dan untuk kepentingan sendiri(racist).

now penang lee guan eng jugak menang dengan bantuan orang melayu d penang dan jalan2 melayu penang akan jadi seperti melayu di singapura semakin jelas..melayu ke tepi

the belt is getting tight..sedarke orang melayu benda benda nih

Anonymous said...

untuk tambah cuba pecahkan lagi antara wakil PKR ada berapa bumi & nonbumi.

kebanyak masih lagi lalai tentang 15 Mei 69 & berharap kehebatan parang terbang

Anonymous said...

kenapa PAS tidak sedar dengan situasi ini? adakah dengan gabungan bersama Pakatan Rakyat dapat membantu mereka memperoleh objektif parti? tidakkah mereka sedar yang DAP mempergunakan mereka untuk mendapat lebih kerusi di Parlimen?