Sunday, December 6, 2009

TAK PERLU PINDA PERLEMBAGAAN NAK KETEPIKAN ORANG MELAYU...

Setelah keluarnya posting sebelum ini yang bertajuk " Penguasaan secara senyap? Teori The Chinese Belt .." ada yang bertanya seraya mengemukakan hujah meragui Pulau Pinang boleh menjadi seperti Singapura. Secara ringkasnya mereka mengatakan seperti berikut:-

Pulau Pinang adalah sebahagian dari Malaysia dan menurut Perkara 153 Perlembagaan Malaysia keistimewaan untuk orang Melayu harus diberikan. Kerajaan Pulau Pinang mesti memberikan keistimewaan kepada orang Melayu yang mana jika tidak, Kerajaan Pulau Pinang melanggar Perlembagaan.

Bagi KERISMUDA ia adalah suatu hujah dan pandangan yang baik.Namun KERISMUDA mempunyai pandangan yang berbeza. Memang betul Perlembagaan menyatakan sedemikian namun mesti ada kemahuan politik dan kuasa (political will and force) untuk menurutinya. Sekiranya kuasa yang memerintah tidak mahu menurutinya keadaan akan berubah walaupun secara prinsipnya akan bertentangan dengan semangat serta apa yang telah termaktub dalam Perlembagaan.

KERISMUDA mahu menyokong hujah melalui rujukan kepada Singapura kerana dalam posting yang lalu KERISMUDA ada menyebutkan " Pertalian antara Singapura dengan Pulau Pinang juga bertambah erat. Baru-baru ini Lee Kuan Yew melawat Pulau Pinang dan Lee Guan Eng juga sering melawat Singapura. Pendekatan yang diambil oleh beliau mirip dengan apa yang berlaku di Republik tersebut..'

Singapura keluar dari Gagasan Malaysia pada 9-8-1965. Melalui Akta No. 9 1965 atau dikenali Akta Kemerdekaan Republik Singapura tercatat seperti berikut:-


REPUBLIC OF SINGAPORE INDEPENDENCE ACT 1965

Continuance in force of provisions of the Constitution of Malaysia and exercise of powers thereunder.

6. —(1) The provisions of the Constitution of Malaysia, other than those set out in subsection (3), shall continue in force in Singapore subject to such modifications, adaptations and qualifications and exceptions as may be necessary to bring them into conformity with the independent status of Singapore upon separation from Malaysia.


(2) The provisions of the Constitution of Malaysia referred to in subsection (1) may in their application to Singapore be amended by the Legislature.

Melalui Akta ini jelas Perlembagaan Singapura adalah pemakaian Perlembagaan Malaysia tertakluk kepada perubahan dan pindaan yang sewajarnya.

Secara faktanya, dalam Perlembagaan Singapura di bawah Perkara 152 ada menyatakan seperti berikut:-


PART XIII
GENERAL PROVISIONS

Minorities and special position of Malays

152. (1) It shall be the responsibility of the Government constantly to care for the interests of the racial and religious minorities in Singapore.

(2) The Government shall exercise its functions in such manner as to recognise the special position of the Malays, who are the indigenous people of Singapore, and accordingly it shall be the responsibility of the Government to protect, safeguard, support, foster and promote their political, educational, religious, economic, social and cultural interests and the Malay language.

Perkara 152 Perlembagaan Republik Singapura ini turut memberi jaminan tentang kedudukan istimewa orang-orang Melayu. Persoalannya, secara realiti adakah orang Melayu Singapura diberikan keistimewaan seperti yang dikecapi oleh orang Melayu Malaysia?

Cuba kita hayati insiden-insiden yang berlaku di Singapura seperti:-

4 orang pelajar perempuan di buang sekolah kerana berkeras hendak memakai tudung ke sekolah. Alasan pembuangan kerana melanggar peraturan uniform sekolah di Singapura. Tiada pertimbangan pihak Kerajaan tenang kepercayaan pelajar ini kepada agama Islam yang mewajibkan wanita menutup aurah.

Corong suara masjid-masjid mesti di halakan ke dalam Masjid dan tidak boleh diletakkan ke arah luar Masjid. Ini dibuat atas alasan untuk menjaga sensitiviti penganut agama lain dan bagi menjaga suasana keharmonian beragama di Singapura. Oleh itu suara azan tidak lagi berkumandang dan tidak lagi jelas kedengaran di luar Masjid.

Pengambilan tanah Istana Kg Gelam milik keturunan Sultan Hussain (keturunan Diraja Johor) oleh Kerajaan Singapura menyebabkan keturunan beliau diusir dari Istana tersebut dan Istana dijadikan Bangunan Warisan untuk tujuan Pelancongan.

Polisi pembinaan dan pembangunan tempat tinggal: Mesti diperuntukkan Cina 75%, Melayu 13%,India 8% dan lain-lain 4% menyebabkan orang Melayu berpecah-pecah walaupun sebelum ini kawasan yang dibangunkan asalnya adalah diduduki secara majoritinya oleh orang Melayu.

Pencapaian pendidikan orang Melayu dan pencapaian ekonomi orang Melayu yang ketinggalan . Orang Melayu kalah bersaing dalam budaya kiasu yang tercipta di Singapura. Semua ini atas alasan meritokrasi yang diamalkan oleh Kerajaan Singapura.

Kesemuanya ini berlaku kerana polisi pentadbiran oleh Kerajaan Singapura yang dikuasai oleh pemimpin bukan Melayu WALAUPUN dalam Perlembagaan Singapura menjamin kedudukan istimewa orang Melayu.

Oleh itu tak perlu pinda Perlembagaan pun jika hendak ketepikan orang Melayu serta kepentingan mereka. Cukuplah dengan kuasa memerintah dan dasar meritokrasi.

Bukankah Lim Guan Eng tak lama dahulu berkata "Tolak DEB dan kami akan gantikan dengan Meritokrasi?Bukankah itu mirip dasar yang dilaksanakan di Singapura?

Kepada kawan-kawan yang bertanya, jawab KERISMUDA :Tak perlu langgar Perlembagaan atau pinda Perlembagaan untuk pinggirkan orang Melayu! Cukuplah jika mereka memegang kuasa!

2 comments:

Anonymous said...

Hello my name is Stevie Levine and I am living in York, which is actually around the Midlands of England. I'm 32 years of age and I have been married for Four years. I have 2 children. I look forward to meeting with you all inside here.

Anonymous said...

Family G je to, čo je reklama a marketing sú dve rôzne otázky, ktoré majú odpovede, ktoré sa neprekrývajú. Marketing je anglické slovo, ale teraz plne integrovaná do našej spoločnej reči, ak budeme používať Google preklad je potom preložený do marketing je marketing a potom na trh na trh: Ja hovorím rozhodne znie lepšie marketing, ako na trh, tak marketing je všetko, čo sa týka uvádzanie na trh výrobku alebo služby, reklamné namiesto toho ide o niečo publikovať a je jedným z mnohých aspektov marketingu. K dispozícii je teda, ako sme videli, podstatný rozdiel medzi marketingom a reklamou.

Marketing vykonáva Family G je štúdia o trhu, kde idete do práce, súperovi a ceny výrobku a jeho propagáciu. Každý výrobok a služba má svoj vlastný tvorbu, ktorá začína so základnou myšlienkou, Family G ktorá zahŕňa jeho dokončenie, takže to môže veľmi dobre byť schopný splniť svoje ciele, štúdium konkurencia tak, že hodnota za peniaze nie nevýhodné, a potom reklamu a distribúciu. Reklama a distribúcie sú dva rôzne aspekty marketingu navzájom: prvá sa zaoberá poznať objekt v pochybnosť, zatiaľ čo druhá sa týka skutočného predaja môže dôjsť niekoľkými spôsobmi.

Ak je FamilyG správne pochopenie potrieb existujúceho výrobku na trhu je veľmi dôležitý prvý krok v marketingového plánu, predaj je posledný krok a je najdôležitejší moment, pretože to je miesto, kde vidíme výsledky, či už pozitívny alebo negatívny byť. Predaj môže prebiehať nepriamo prostredníctvom distribučnej siete dealerov, alebo priamo, Family G ak je zákazník určené priamo na spoločnosť v dôsledku reklamy, alebo FamilyG takzvaný slovo z úst, je často odmenená a podporované na provízie.

Existuje mnoho marketingových systémov z Family G, ktorý videl ich vývoj v priebehu minulého storočia s príchodom multi-level marketing FamilyG alebo sieťového marketingu a internetu na kombináciu týchto dvoch posledných dohromady: predaj on-line dnes má značné význam a my sme videli šíreniu rôznych affiliate programov, ktoré niekedy nie sú len dostať zaplatené za uskutočnený predaj, ale aj tým, dosiahnuť ľudia, ktorí sú v súvislosti s vzťah siete

Stačí sa pozrieť na online predaj a Family G affiliate program, ako tento jav je bežný a aktuálna, a tak príde na internetový marketing, FamilyG ktorý sa netýka len on-line reklamy, ale aj lojalitu zákazníka prostredníctvom nástrojov, ako sú spravodajcu, vytvorenie prevádzku na ich stránky a všetky tieto systémy zamerané na zvýšenie on-line predaj prostredníctvom vyššej miery konverzie sa stanovia ako pomer medzi predajom a návštevy. Ak sa chcete dozvedieť viac, navštívte Family G.