Tuesday, September 29, 2009

ANALISA SWOT BAGI BN DI DUN BAGAN PINANG?








Adakah pembaca semua bersetuju terhadap Analisa SWOT ini ?

Thursday, September 24, 2009

KES TUN DR MAHATHIR TAK SAMA DENGAN KES TAN SRI ISA ,BANG FAIZAL OOI....




Shahrul Ekhsan Hj Osman said...

Betullah tu kata siti zubaidah dan frodo...tak perlulah kita samakan TUN dgn Tan Sri tapi apapun siapa yang yang menjadi calun akan kami bekerja 120% malahan telah pun bermula dari bulan puasa lagi bagi memastikan kemenangan UMNO secemerlang mungkin. Kita sudah tiada masa bagi menuding jari sesama sendiri serta memberi ruang serta "peluru" kepada pembangkang yang tiada isu tempatan selain dari memecahbelahkan perpaduan orang Melayu dan mengelirukan pengundi dengan fitnah2 yang tak perlu kita perkuatkan hujah serta tuduhan2 yang kebanyakannya langsung tiada asas semata2 penuh dengan sikap benci dan dendam yang membuak didada peminpin2 yang memang kerjayanya asyik menabur fitnah serta mengadu domba semata.

Kepada generasi muda ayuh kita sama2 buktikan bahawa kita ada agenda yang lebih besar bagi pembangunan bangsa dan negara dari bercakaran sesama sendiri. Secara peribadi, saya kurang bersetuju juga dengan pandangan beliau ttg TUN dan langsung tidak menyokong kenyataan sedemikian rupa tp masa yang sama menghormati pandangan peribadi beliau sbg ketua pemuda cuma tidak manislah kita berpandangan sedemikian dikala kita semua tgh bersungguh2 bekerja bagi memastikan kemenangan yang lebih besar dari pilihanraya 2008. Cahaya kemenangan besar telah nampak bersinar diakar umbi Bagan Pinang cuma jgnlah kita pula membantutkan usaha semua warga UMNO selama ini. Kalau Tan Sri Isa kita terima sepenuh hati dan begitu juga jika sesiapa calon yang akan diendorse oleh YAB PM dan YAB TPM kerana memiliki akses yang tidak terhad bagi menilai calon yang sesuai utk diletakkan di sana kelak.

Di petik dari http://paneh.blogspot.com

Debaran menanti 29-09-2009



BN to name Bagan Pinang candidate on

Sept 29

MUAR: Barisan Nasional will announce on Sept 29 the name of its candidate for the Bagan Pinang by-election, Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin said.

He said he had met with the Negri Sembilan Umno liaison chief and division heads last week to discuss the political strategies to be adopted.

“I have listened to the views from all parties in Negri Sembilan as we want a capable and hardworking candidate to contest in Bagan Pinang,” he said at his Hari Raya open house at the Sri Perkembar Complex on Monday.

Like all political parties, Muhyiddin said Barisan had its weaknesses. However, he did not want them to be discussed in the open as they could paint a negative picture.

He said all disputing parties should close ranks as soon as possible for the sake of the component parties and the nation.

On his Hari Raya open house, Muhyiddin said it was the first time he held it at the Pagoh Umno division complex and not at his house along Jalan Timbalan.

He said he was very happy with the crowd, adding that such a gathering of different races was a concept unique to Malaysia.

refer: http://thestar.com.my/news/story.

Merujuk kepada petikan dari thestar.com.my keputusan Majlis Tertinggi dan MT BN tentang siapa yang akan diletakkan sebagai calon adalah akan diumumkan pada 29-09-2009.

Ketua Pemuda UMNO Bahagian Telok Kemang, Sdr Faizal menyatakan biar apapun komen yang cuba menghalang Tan Sri Mohd Isa dari dinamakan sebagai calon namun ia adalah kehendak perwakilan dan percaya bahawa Tan Sri Mohd Isa dapat menyatukan masyarakat di Port Dickson

Pemimpin dan perwakilan Telok Kemang mahukan Tan Sri Mohd Isa sebagai nama tunggal untuk diletakkan sebagai calon. Bagaimana pula pertimbangan dan pencaturan pihak Majlis Tertinggi?

Tunggu........ 29-09-09, persoalan ini akan terjawab

Wednesday, September 23, 2009

Mengapa Tan Sri Isa tidak boleh jadi calon?


EDISI PILIHANRAYA KECIL BAGAN PINANG N31



Hari penamaan calon bagi PRK Bagan Pinang telah ditetapkan pada 3-10-2009. Setakat ini persoalan yang bermain-main di minda warga BN Bagan Pinang siapakah calon BN yang akan diletakkan untuk bertanding di Bagan Pinang.

Barisan kepimpinan UMNO Telok Kemang telah mengambil resolusi untuk menghantar satu nama sahaja iaitu nama Tan Sri Mohd Isa Hj Abd Samad . Tan Sri Muhyiddin pula kata beri 2 atau 3 nama lain untuk dipertimbangkan. Semalam Tun Dr Mahathir dilaporkan berkata" Jangan letakkan Tan Sri Isa kerana dia telah didapati bersalah oleh UMNO dalam kes politik wang. Meletakkan beliau menunjukkan UMNO tidak serius dalam membanteras politik wang".

Sebenarnya banyak spekulasi yang ada dalam isu pemilihan calon ini.Ada yang mengatakan wujud pihak dalam UMNO sendiri yang tidak mahu melihat Tan Sri Mohd Isa mempunyai platform untuk naik semula dalam politik.Ada yang mengatakan TanSri Mohd Isa tidak mempunyai profil calon yang bersih. Kata mereka apa yang berlaku di Permatang Pasir harus dijadikan teladan.


KERISMUDA berpandangan antara pemimpin di Telok Kemang yang paling banyak mengetahui masalah dan keadaan masyarakat adalah TanSri Mohd Isa sendiri. Selama 20 tahun beliau menjadi Menteri Besar NSDK kawasan Telok Kemang adalah cukup terjaga.

Benar, beliau pernah di dapati bersalah oleh Lembaga Disiplin UMNO. Namun beliau menerimanya sebagai "gentleman" dan menjalani hukuman beliau. Semasa menjalani hukuman beliau tidak pernah putus asa atau berhenti dari membantu UMNO/BN dalam kempen Pilihanraya. Beliau tidak pernah terjun dari kapal UMNO macam Pak Brahim Ali. Beliau beristiqamah dan redha apa yang berlaku.Atas ketabahan beliau tersebut , hukuman penggantungan keahlian ditarik balik dan kini beliau adalah ahli dan pemimpin UMNO yang mempunyai hak untuk dicalonkan sebagai wakil rakyat selaras dengan Perlembagaan UMNO sendiri.

Apa yang berlaku pada diri Tan Sri tidak ada kena mengena dan tidak akan memberi kesan kepada hal ehwal masyarakat di Bagan Pinang pun sekiranya beliau terpilih selaku calon wakil rakyat. Malah dengan pengalaman beliau yang luas, beliau dijangka berupaya untuk membantu rakyat di Bagan Pinang.

KERISMUDA faham. Keputusan siapa calon yang akan bertanding terletak di tangan Majlis Tertinggi. Sekiranya Tan Sri Mohd Isa tidak terpilih sekalipun KERISMUDA percaya beliau tidak akan kecewa atau putus asa macam pemimpin-pemimpin UMNO yang lain. (tengok je le contoh di Bahagian Seremban masa PRU-12 yang lalu).Tetapi jangan kita bawa persoalan dan persepsi tentang beliau didapati bersalah sebagai alasan untuk mengatakan beliau tidak layak untuk menjadi calon. Itu tidak adil bagi Tan Sri Mohd Isa. Semua itu adalah proses disiplin parti bukannya undang-undang dan beliau telahpun secara akur menjalani proses tindakan disiplin tersebut. UMNO dewasa ini kelihatan seolah-olah terlalu takut terhadap apa yang kononnya persepsi masyarakat sedangkan persepsi yang dikatakan itu kadang-kadang langsung tidak wujud pun. KERISMUDA berharap agar Majlis Tertinggi membuat keputusan yang sewajarnya dalam perkara ini.

Apapun,Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Seremban akan turun membantu rakan-rakan di sana waimma siapapun diletakkan sebagai calon wakil rakyat BN kelak!

Monday, September 21, 2009

CAN THE MIC MEET ITS KPI REQUIREMENT IN BAGAN PINANG?


EDISI PILIHANRAYA KECIL BAGAN PINANG N31




Much has been said about Key Performance Index (KPI) nowadays. When Datuk Sri Najib took the baton of running this country from Pak Lah, among the elements of transformation that he introduced is that the government sectors’ efficiency under his rule shall and must be measured by KPI standard.

Datuk Sri Najib is very serious in carrying this KPI idea. He even persisted that every sectors should have their own KPI and must be seen to perform according to their KPI standard. According to him, only this way people may gauge the effectiveness and the efficiency of an organization irrespective whether it is governmental or non governmental body.

Recently, Datuk Sri Najib in his officiating speech during the MIC General Assembly spoke about KPI in a political organization. He threw an open challenge to the MIC leaders and delegates that MIC should have its own KPI and he clearly stated that MIC’s KPI is to win back the support of the Indian community to the MIC and in general to the BN.

“To meet this challenge is not as easy as it may sound” said a political observer. .A lot of Indian people expected change in the MIC but the recent party’s election result put these expectations into the drain”, he commented referring to the latest political development in the MIC.

Making it more challenging to the MIC, the Deputy Prime Minister, Tan Sri Muhydin Yassin puts the MIC to task by saying MIC must deliver the Indian votes for the BN candidate in the coming Bye- Election in N31 Bagan Pinang constituency.

A question pops up, CAN MIC MEET ITS’ KPI REQUIREMENT IN N31 BAGAN PINANG BYE-ELECTION ?

Demographically speaking, N31 BAGAN PINANG constituency has 8 polling centres namely Atherton estate(132/31/01), Pekan Siliau (132/31/02), Bradwall estate (132/31/03),Sua Betong (132/31/ 04 ), Taman Eastern (132/31/05), Kg Bagan Pinang(132/31/06), Si Rusa (132/32/07) and Telok Kemang (132/31/08).

Indian voters are the second largest segment of the registered voters of Bagan Pinang constituency. They made up the 20% of the registered voters of Bagan Pinang. In fact they are the majority voters in 4 out of 8 polling centres in Bagan Pinang namely Atherton estate, Pekan Siliau, Bradwall and Sua Betong. In 2004 General Election (GE) BN had a clean sweep at all 4 Polling Centres but in 2008 GE, BN lost at 3 out of 4 of the above said Polling Centres. This is an indication that voting for the opposition is not something out of the ordinary for the Indian voters.

In the coming Bye Election of Bagan Pinang constituency, it is going to be the UMNO versus PAS fight. Split in Malay votes would be inevitable. In such event , Indian and Chinese votes shall come as a great help to both opposing parties. If the Indian voters' votes go to the BN, BN may retain Bagan Pinang seat with a higher majority but if they vote for the opposition, the opposition may have the chance in wining Bagan Pinang seat or if at all the opposition lose, the opposition will lose by a smaller margin. In other words, the swing of non Malay votes would give a tight slapping on BN’s reputation. As a component member of the BN, apparently the MIC is under the duty to ensure that the Indian votes go to the BN.

MIC should approach the Indian voters in Bagan Pinang by using a whole new approach. DAP and PKR are instilling hatred among the Indian voters against UMNO through the “stepping the cow’s head” campaign issue. Can the MIC counter and rationalize such issue effectively?

No doubt it is an uphill task for the MIC. Admittedly, the MIC would encounter difficulties in meeting its KPI requirement in Bagan Pinang. However, looking on the bright side, it is not "Mission Impossible". If they work hard they will succeed. The MIC cannot afford to work only within the shadow of UMNO anymore. They must step forward and work hand in hand with UMNO to ensure success in Bagan Pinang.

Saturday, September 19, 2009

SALAM AIDILFITRI,MAAF ZAHIR BATIN


Assalamualaikum wbt dan salam perjuangan kepada semua….

Kehadapan sahabat-sahabat dan rakan-rakan, semoga sihat dan bahagia hendaknya disamping keluarga dan saya doakan agar sentiasa dalam rahmat Allah SWT.

Ramadhan kali ini kian sampai ke penghujung. Hampir sebulan kita telah menunaikan ibadat puasa seperti yang diperintahkan oleh Allah SWT dan saya mendoakan Ramadhan kali ini membawa seribu keberkatan kepada kita semua..Di penghujung Ramadhan yang mulia ini marilah kita sama-sama berdoa agar kita diberikan kekuatan dan semangat untuk meneruskan beban dan tanggungjawab perjuangan kita semua sebagai pemuda.

Mungkin apabila diimbas masih banyak kelemahan yang perlu diperbaiki. Masih banyak perkara yang perlu dilaksanakan. Saya insaf bahawa menatang cabaran kepimpinan muda bukanlah perkara yang mudah. Sebagai insan biasa saya beriltizam dan akan berusaha melakukan yang terbaik.

Mungkin atas kekurangan ini,ada yang merungut dan tidak kurang juga yang mengutuk serta mencerca. Namun saya terima semua ini sebagai asam garam dalam memikul tanggungjawab sebuah kepimpinan.

Dalam kesempatan Aidil Fitri yang kian menjelang ini saya dan keluarga ingin menyusun sepuluh jari memohon kemaafan zahir dan batin dari semua sekiranya ada terkasar bahasa dan tersilap perlakuan yang mungkin menyingung serta mengguris hati semua. Saya turut ingin mengucapkan Salam Aidilfitri buat semua dan semoga sahabat dan rakan semua berbahagia disamping keluarga dan diberkati oleh Allah SWT sentiasa.

AllahuAkbar, AllahhuAkbar, AllahuAkbar wa Lillahilham.

Akhir kalam Salam Perjuangan, Salam 1 Malaysia dan Salam Aidilfitri buat semua…..di mana sahaja anda berada.

MENJELANG HARI RAYA DAN PILIHANRAYA

2 hari lagi umat Islam di seluruh Malaysia akan menyambut kedatangan 1 Syawal tanda Hari Raya Aidilfitri. Sudah tentu persiapan bagi menyambut kedatangan Hari Raya ini kini sedang giat dijalankan. Lihat sahajalah Bazaar Ramadhan di Ampangan sesak dengan orang ramai yang cuba mendapatkan harga lelong di saat-saat akhir. Bagi warga UMNO dan warga BN di Bagan Pinang, persiapan untuk 2 raya perlu dilaksanakan. Hari Raya dan Pilihanraya.

Sudah tentu sahabat-sahabat dari DUN lain atau Bahagian lain atau dari Negeri lain akan datang membantu bila tiba masanya . 3 Oktober telah ditetapkan sebagai Hari Penamaan Calon dan 11 Oktober sebagai Hari Pembuangan Undi. Dah tak lama lagi tu! Walaupun dengan kedatangan sahabat-sahabat, KERISMUDA percaya warga UMNO Bagan Pinang sudah mula membuat persiapan awal bagi menghadapai 2 raya sekaligus ini.

Dari segi pemilihan calon, YAB Dato Seri Mohamad Hj Hasan selaku Ketua Badan Perhubungan Negeri telah memberikan kepercayaaan penuh kepada kepimpinan UMNO Bahagian Teluk Kemang bagi mencadangkan calon yang difikirkan layak untuk bertanding di PRK DUN Bagan Pinang. KERISMUDA menyokong penuh tindakan dari Ketua Badan Perhubungan Negeri sekaligus menutup mulut-mulut skeptic dalam UMNO sendiri yang akan mencanangkan perkara yang bukan-bukan seperti campurtangan dari MB dan sebagainya dalam hal perletakan calon untuk bertanding.KERISMUDA yakin dan percaya perkara ini akan diselesaikan selepas Hari Raya ini oleh Majlis Tertinggi atas cadangan terus dari Bahagian Teluk Kemang sendiri. Andaikata yang diputuskan tidak seperti yang diharapkan janganlah sesiapa berputus asa atau rasa kecewa.Jangan jadi seperti di Parlimen Seremban tahun 2008 lalu sehingga ada orang UMNO sanggup sabotaj calon sendiri kerana rasa kecewa dan putus asa dengan calon yang diputuskan oleh Majlis Tertinggi.

Dalam debaran menanti penamaan calon serta tungkus lumus persiapan menghadapi 2 raya ni, orang DAP lain pulak ceritanya. DAP tidak bertanding di DUN Bagai Pinang jadi diaorang tidak boleh kempen,tidak boleh letak poster atau naik bendera roket pun. Tapi apa yang mereka buat,mereka bergerak di Peti Undi Ladang Bradwall,Astherton, Sua Betong mengedarkan CD pijak kepala lembu kepada penduduk –penduduk India di kawasan-kawasan tersebut. Mengikut gayanya mereka berkempen dengan cara menyemai kebencian dan kemarahan. Mereka nak orang India atau pengundi India marah kepada orang Melayu lantas tidak mengundi calon BN kelak.Mereka kata yang pihak kepala lembu tu UMNO walhal secara hakkatnya isu tersebut langsung tidak kena mengena dengan UMNO pun!

Bahaya cara kempen DAP ini! Apa yang mereka nak adalah undi kaum India seramai 20% dari pengundi berdaftar.Mereka tahu di DUN Bagan Pinang Melayu versus Melayu, oleh itu undi Melayu terbelah dua. Bila Melayu terpecah dua , undi kaum India akan jadi salah satu faktor penentu. Ini ditambah lagi dengan undi kaum Cina yang kalau dilihat dalam PRK-PRK yang lalu terlalu liat untuk diberikan kepada BN! Ini strategi mereka tapi yang menyedihkan mereka sanggup meniupkan api perkauman dan api keagamaan demi mencapai matlamat mereka. Bagi mereka matlamat menghalalkan cara atau end justifies the means (Teori Machivellean ) Ini juga cara Brader Anwar Bin Ibrahim. Adakah Pak Nik Aziz dan Pak Hadi akan menurut rentak ini?


Mengundi dalam Pilihanraya adalah untuk memilih wakil yang akan membantu membangunkan kawasan kita bukan tempat untuk melepaskan kemarahan dan kebencian. Tetapi ini yang cuba dibuat oleh DAP dan mereka tidak kisah sama ada wakil itu kelak berupaya untuk membela untung nasib rakyat atau tidak,janji matlamat mereka tercapai.Apabila ini tercapai mereka kata “Inilah demokrasi,inilah pilihan rakyat” Adakah benar? Adakah benar rakyat mahu sentiasa dibelenggu dengan rasa marah,sangsi dan benci kepada satu sama lain?

Pada 11 Oktober kelak,warga Bagan Pinang akan buat keputusan. Buatlah dengan bijak!

Sunday, September 13, 2009

MAJLIS BERBUKA PUASA PEMUDA UMNO BAHAGIAN SEREMBAN




GAMBAR MAJLIS BERBUKA PUASA PEMUDA UMNO BAHAGIAN SEREMBAN BERTEMPAT DI COFFEE HOUSE, HOTEL ROYALE BINTANG SEREMBAN NSDK
PADA 12-09-2009

KEPERIHATINAN PUTERI & PEMUDA SEREMBAN DAPAT PERHATIAN.....

Hari Jumaat masuk paper, hari Sabtu pun masuk paper. Semuanya melaporkan tentang program Jom Sahur Pergerakan Puteri UMNO dan Pergerakan Pemuda UMNO Seremban. Rupa-rupanya keperihatinan Puteri dan Pemuda UMNO Bahagian Seremban ini mendapat perhatian dari pihak media. Bukan nak mendabik dada dan bukan nak glamour tetapi objektif program ini adalah untuk mengetahui untung nasib serta kesusahan bangsa kita sendiri ..setelah 52 tahun merdeka. Lihat sahaja lah laporan akhbar kat bawah ni. Bolehkah tuan-tuan semua percaya anak-anak Melayu masih tidur dalam bangsal ayam akibat kemiskinan? Sanggupkah tuan-tuan buat tak tahu apabila ada anak-anak Melayu menderita akibat kemiskinan? Adakah tuan-tuan sekadar menjawab ..Ahh, itu tugas Kerajaan, itu tugas wakil rakyat?Sanggupkah kita pejam mata sambil mengatakan itu bukan hal aku?

Itulah persoalan-persoalan yang timbul di benak KERISMUDA sehingga secara tidak sedar air mata menitis melihat kedaifan bangsa sendiri. KERISMUDA percaya perasaan sebak itu juga dikongsi bersama oleh semua sukarelawan yang bersama pada malam itu dalam program Jom Sahur yang turut menyaksikan kedaifan saudara kita bangsa Melayu. KERISMUDA juga mendapati dilemma ini bukan baru tetapi sejak Dato Ishak menjadi wakil rakyat lagi namun tiada tindakan diambil.Cuma apabila ADUN bertukar, barulah dapat Mak Cik Kamsiah Abdul Rahman ( 71 tahun) ini bantuan JKM sebanyak RM 400 sebulan dan permohonan rumah PPRT diluluskan.Ini bukan KERISMUDA yang cakap tapi keluar dari mulut Makcik Kamsiah sendiri......

Mak Cik Kamsiah amat terharu dengan kedatangan rombongan Jom Sahur Puteri dan Pemuda dan merasa bangga dengan kehadiran pemimpin-pemimpin muda yang perihatin tentang penderitaan yang dihadapinya.

Memandang cerita Mak Cik Kamsiah ini barulah KERISMUDA insaf sebelum ini kepimpinan utama UMNO Bahagian Seremban telah gagal untuk memerhati serta memantau masalah-masalah bangsa sendiri terutama di Bahagian Seremban.Adakah nasib bangsa Melayu terbela dengan hanya program pertandingan bola sepak,takraw,Sikamat Run dan Pantai Walk atau Pertandingan Nyanyian Lagu Asli?Adakah nasib bangsa Melayu terbela apabila kepimpinan utama UMNO Bahagian gemar dan suka mengongkong apabila pergerakan sayap muda ingin berbakti kepada bangsanya sendiri. Sebelum ini semua program perlu dapat persetujuannya,tak kira program pemuda ke,puteri ke atau wanita. Tetapi apabila sayap Pergerakan muda yang dipimpin oleh Sdr Shahrul Ehsan dan Pn Wan Salwati mengorak perubahan barulah program seumpama ini dapat dilaksanakan dan barulah masalah-masalah bangsa Melayu yang selama ini dibuat tidak tahu oleh kepimpinan UMNO Bahagian terungkai!

KERISMUDA ucapkan syabas dan tahniah kepada pemimpin pergerakan muda UMNO Bahagian Seremban yang berani membuat perubahan demi untung nasib bangsa sendiri. Mungkin dengan paparan dalam akhbar ini dapat menjawab soalan seorang pencacai bangang berjawatan ketua cawangan dan AJK UMNO Bahagian yang suka merokok menggunakan filter.Pencacai bangang ini sudahlah tidak berilmu tetapi merasakan dirinya bijak. Dia boleh bertanya APA YANG PUTERI DAN PEMUDA SEREMBAN BUAT.?

Perlukah soalan ini dijawab apabila semua bukti sudah ada di depan mata ?


Wednesday, September 9, 2009

WAJAR KE BAYAR MEREKA RM800...?

Baru-baru ini kedengaran Pihak Berwajib Indonesia mendesak agar suatu gaji minimum ditetapkan bagi pembantu rumah Indonesia yang bekerja di Malaysia. Mereka mahukan sebanyak RM 800 ditetapkan sebagai gaji minimum yang perlu dibayar oleh majikan kepada rakyat mereka yang bekerja sebagai pembantu rumah. Persoalannya adakah desakan ini wajar atau sebaliknya?

Mereka menggunakan kos kehidupan sebagai alasan desakan mereka. Mereka juga memainkan sentimen mengatakan rakyat Maaysia tidak sensitif dan hanya memandang pembantu rumah ini sebagai hamba atau abdi yang boleh kepada penderaan dan pencabulan hak asasi manusia.Kes Nirmala Bonat umpamanya, dijadikan alasan untuk mereka bagi menguatkan hujah mereka.

KERISMUDA mengakui bahawa kes seperti Nirmala Bonat tersebut sepatutnya tidak berlaku di Malaysia. Tetapi kalau kita lihat video klip di bawah mungkin kita sendiri naik radang dan marah serta mungkin akan bertindak diluar batas kemanusian ke atas pembantu rumah Indonesia ini. Dihadapan kita semuanya baik dan teratur,semuanya elok tetapi di belakang kita mereka boleh menjadi raksasa yang langsung tidak ada perikemanusiaan. Persoalannya selamatkah anak-anak kita jika ditinggalkan bersama mereka? Cuba bandingkan situasi klip video ini dengan kes Nirmala Bonat. Nirmala Bonat adalah seorang dewasa yang mungkin melindungi diri atau lari dari penderaan yang diterima. Tapi bagaimana anak-anak dalam video kip ini? Bolehkah mereka melindungi diri mereka sendiri? TENGOK VIDEO INI……



video


Bolehkah Pihak Berwajib Indonesia menjamin perkara ini tidak akan berlaku sebelum mendesak gaji minimum pembantu rumah sebanyak RM 800 ditetapkan? Banyak sebenarnya kes,kejadian ,masalah dan onar yang dilakukan oleh pembantu rumah Indonesia ini, cuma tidak banyak yang di paparkan dalam media. Apa yang disensasikan adalah penderaan yang mereka terima.Bagaimana pula tentang kisah mereka mendera?

Beberapa tahun dahulu habis rumah jiran KERISMUDA disamun dek penjenayah dan disyaki pembantu rumah Indonesia juga turut bersubahat dalam kes samun ini. Pembantu rumah ini telah bekerja dengan jiran KERISMUDA selama 6 bulan dan dalam tempoh itu,pembantu rumah tersebut telah mendapat kepercayaan jiran KERISMUDA tersebut. Pada suatu ketika jiran KERISMUDA tersebut pergi “outstation” dan jiran KERISMUDA tersebut kerana percaya telah tinggalkan kod penggera rumah tersebut. Apabila jiran ini balik dari outstation habis rumahnya kosong dan siap dengan pembantu rumah pun hilang. Kes-kes sebegini jarang mendapat liputan media. Tapi hakikatnya berlaku. Secara fakta lihatlah statistik dbawah tentang penglibatan orang Indonesia dalam jenayah di Malaysia. Fakta ini menakutkan……


STATISTIK 2004 :
PENGLIBATAN PENDATANG ASING DALAM JENAYAH KEKERASAN
- sumber PDRM
-

NEGARA : Indonesia

Jenis Kesalahan dan jumlah kes:

Bunuh :35 kes ,Cuba Bunuh : 42 kes ,Samun Berkawan Bersenjatapi: 12 kes ,Samun Berkawan Tanpa Senjatapi: 124 kes, Samun Bersenjatapi: 8 kes ,Samun Tanpa Senjatapi: 691 kes,Rogol: 47 kes,Mendatang Kecederaan :91 kes .JUMLAH KES:1,012 kes (67.1% dari keseluruhan kes)


Pihak Indonesia mengatakan orang Malaysia tidak sensitif. Mungkin benar kata mereka! Kita tidak sensitif tentang ancaman keselamatan yang dibawa dari seberang kepada diri kita , keluarga dan negara .

Oleh itu wajarkan kita bayar RM800 sebulan dan pada masa yang sama mendedahkan diri kita,keluarga dan negara kepada ancaman? RM 800…..APA JUSTIFIKASINYA?


Jom Singgah Sahur dilaporkan dalam Sinar Harian



Program jom singgah sahur dilaporkan dalam Sinar Harian ,Selasa 8-9-2009




Monday, September 7, 2009

Program Jalan-Jalan Ramadhan: Jom Singgah Sahur! (Part 3)

Jikalau TV3 ada program Singgah Sahur seperti yang ditayangkan diTV3 ,Gabungan Pergerakan Pemuda UMNO , Pergerakan Puteri UMNO Bahagian Seremban beserta Persatuan-Persatuan Belia DUN Ampangan juga mempunyai program Singgah Sahurnya sendiri yang diberi nama Jom Singgah Sahur. Ini adalah juga sebahagian dari Program Jalan-Jalan Ramadhan anjuran Pergerakan Pemuda dan Puteri UMNO Bahagian Seremban.Dalam program Jom Singgah Sahur, rombongan Pemuda,Puteri dan Belia telah singgah ke 7 Perhentian (macam tajuk cerita wayang lak!) dan memberikan sumbangan wang,barang keperluan dapur dan juadah untuk bersahur kepada penerima-penerima bantuan yang telah dikenalpasti. Program ini diserikan lagi dengan kehadiran YB Tuan Hj Mustafa Salim di Lenggeng dan YB Dato' Yunus Rahmat di Ampangan

Peserta rombongan Jom Singgah Sahur bergambar bersama sebelum meneruskan perjalanan

Destinasi Pertama: Kg Mantin Dalam,kelihatan Sdr Mohd Razif Razaly, Ketua Pemuda Cawangan Mantin (dua dari kanan)

Destinasi Kedua: Pekan Lenggeng. Rombongan di sambut oleh YB Tuan Mustafa Hj Salim,ADUN Lenggeng dan sahabat-sahabat di Lenggeng


Destinasi Ketiga: Kg Bukit Temiang

Destinasi Ke Empat: Kg Ujong Pasir,Sikamat .Kelihatan Sdr Zul Hisham ,Pengerusi Pemuda DUN Sikamat (berbaju hitam) turut sama dalam program ini.

Destinasi Kelima: Kg Dusun Nyior,Ampangan. Kelihatan YB Dato'Yunus Rahmat (berbaju kuning) beserta isteri turut sama dalam program ini di Ampangan

Destinasi Ke Enam: Kg Sekolah, Ampangan

Destinasi Terakhir : Rumah Anak-anak Yatim Darul Aminan,Ampangan. Turut bersama Penarah Belia dan Sukan Negeri, Tuan Baharuddin Jali (berbaju coklat gelap)

Walaupun hujan turun dengan amat lebat semasa rombongan sampai di DUN Temiang,namun initidak melemahkan semangat peserta rombongan dari melaksanakan program ini. Pada masa yang sama pemimpin-pemimpin muda yang bersama dalam program ini dapat melihat kedaifan hidup penerima-penerima bantuan dan beriltizam agar mereka ini mendapat pembelaan yang sewajarnya.

Pihak Pemuda Seremban ingin merakamkan ucapan jutaan terima kasihkepada YB Tuan Mustafa Hj Salim dan isteri, YB Dato' Yunus Rahmat dan isteri,Pengarah Belia dan Sukan Negeri dan warga kerja Jabatan Belia Negeri,Ketua JKKK dan ketua-ketua Cawangan serta kepada sahabat-sahabat Pemuda,Puteri dan Belia kerana menjayakan program ini. Program ini berkhir jam 5.30pagi selepas jamuan sahur di Rumah Darul Aminan, Ampangan.

Jalan-Jalan Ramadhan (Part 2)

Memandangkan wabak H1N1 yang kian menular di Malaysia yang telah menyebabkan kematian seramai 73 orang di Malaysia (setakat 6-9-2009) ,Pergerakan Pemuda dan Puteri UMNO bersama dengan Jabatan Belia Negeri mengambil inisiatif menyampaikan kepada orang ramai,topeng hidung (mask) serta risalah berkaitan H1N1 bagi memupuk kesedaran kepada orangramai tentang bahaya wabak H1N1 serta langkah-langkah menghindarinya.Ini adalah sebahagian dari Program Jalan-Jalan Ramadhan anjuran Pergerakan Pemuda UMNO dan Puteri Bahagian Seremban. Lokasi edaran topeng hidung adalah di Bazaar Ramadhan Ampangan.Turut sama dalam program ini adalah Exco Angkat DUN Ampangan,YB Dato'Yunus Rahmat.


YB Dato Yunus memberikan taklimat rigkas kepada peserta di Pusat Khidmat BN Dun Ampangan


Peserta bergambar sebelum melaksanakan tugas mengedarkan topeng hidung kepada orang ramai



Peserta proram turut memberi kurma kepada orang ramai selain mengedarkan topeng hidung dan risalah.

PROGRAM PEMUDA & PUTERI dalam akhbar........


Hari ini disiarkan program Pergerakan Pemuda & Puteri UMNO Bahagian Seremban dalam DUN Ampangan. Kepada yang masih sangsi atau skeptik kepada kemampuan gerakan muda dalam Bahagian Seremban untuk membuat perubahan, boleh tatap keratan akhbar ini lama-lama..............

Sunday, September 6, 2009

Program Jalan-Jalan Ramadhan (Part 1)

Seperti dalam posting yang lalu telah dinyatakan susuncara program Jalan-Jalan Ramadhan,suatu program yang menterjemahkan sinergi antara Pergerakan Puteri dan Pemuda UMNO Bahagian Seremban. Dalam program (Part 1) ini, rombongan Pemuda dan Puteri Bahagian telah pergi ke DUN Nilai dan Lenggeng bagi bertemu dan memberikan sumbangan kepada golongan yang memerlukan....











Lihat sambungan program dalam Part 2 nanti.....

Saturday, September 5, 2009

AL Fatihah.......


Al Fatihah! KERISMUDA menghadiahkan bacaan Al Fatihah kepada Allahyarham YB Azman bin Mohd Noor yang telah pulang ke Rahmatullah jam 2.30 petang tadi kerana sakit jantung.

Diberitakan Allahyarham yang telah lama menghidapi sakit jantung telah dikejarkan ke Hospital Pakar KPJ Seremban tengahari tadi apabila beliau mengadu sakit dada. Namun Allah lebih menyayangi beliau.Takziah diucapkan kepada keluarga Allahyarham atas pemergian beliau.

Kali terakhir KERISMUDA bertemu Allahyarham (yang juga Naib Ketua UMNO Bahagian Teluk Kemang) adalah di ILMU (Institut Latihan Memperkasakan UMNO) ,Janda Baik, Pahang ketika beliau merasmikan kursus Pemuda UMNO Bahagian Teluk Kemang. Ketika itu beliau dilihat dalam keadaan sihat dan ceria.Beliau adalah pemimpin yang amat serius dalam tugasnya selaku wakil rakyat dalam membela nasib rakyat dan orang Melayu khususnya di Bagan Pinang dan di bahagian Teluk Kemang. KERISMUDA merasakan warga UMNO di Negeri Sembilan telah kehilangan seorang pemimpin yang amat perihatin dan berjiwa rakyat.



SALAM TAKZIAH SEKALI LAGI DIUCAPKAN KEPADA KELUARGA ALLAHYARHAM!!


Pemergian Allahyarham ini telah membuatkan kekosongan kerusi bagi DUN Bagan Pinang .Isnin nanti barangkali ,pejabat Speaker DUN akan menghantar notis pengisytiharan kekosongan kerusi DUN Bagan Pinang kepada SPR dan menurut Perlembagaan kekosongan ini harus diisi dalam tempoh 60 hari pengistiharan tersebut dibuat.Dalam erti kata lain gelombang Pilihanraya Kecil (PRK) telah sampai ke Negeri Sembilan.

Bolehkah BN mengekalkan kerusinya di DUN Bagan Pinang? DUN Pinang adalah salah satu dari 20 DUN yang dimenangi oleh BN dalam PRU-12.Kemenangan BN di DUN ini dalam PRK kelak akan mengekalkan jumlah kerusi BN TETAPI kekalahan BN dalam PRK kelak akan menyebabkan pakatan pembangkang menambah satu kerusi lagi.Bolehkah BN mengekalnya atau akan berlaku lagi situasi seperti PRK di kuala Terengganu? Setakat ini dalam PRK -PRK yang dijalankan BN ketinggalan 7-1 (satu kemenangan di DUN Batang Ai,Sarawak)

Mari tengok keputusan PRU-11 dan 12 di DUN Bagan Pinang:-

2004(PRU-11)
Calon BN- Mohd Faizal Ramli
Calon PAS- Hassan Alias

BN- 5,967 undi, PAS -1,556. Undi majoriti kepada BN - 4,411. Jumlah pemilih 2004- 11,205
Melayu-58.1%,Cina- 14.1%, India-25.5%,Lain-lain- 2.3%

2008 (PRU-12)
Calon BN-Azman Mohd Noor
Calon PAS- Ramli Ismail

BN- 6,430, PAS-4097,Undi majoriti pada BN-2,333.Jumlah pemilih 2008-14,192
Melayu-66%,Cina - 10.5%, India 19.9%,Lain-lain-3.5%

Pandangan KERISMUDA dalam kedua keputusan PRU ini melihatkan pertambahan pengundi Melayu dari 58% ke 66%. Adakah mereka ini pengundi muda Melayu.?Sekirannya YA,pertambahan pengundi kaum Melayu sahaja beranggaran seramai 2918. Adakah pertambahan bilangan pengundi muda ini juga telah meninggikan undi yang diberikan kepada PAS. Tahun 2004 PAS hanya dapat 1556 undi tetapi tahun 2008 PAS mendapat 4097 undi. Pertambahan sebanyak 2541 undi iaitu hampir kepada jumlah pertambahan pengundi muda Melayu.Apakah undi Melayu akan berpecah? APAKAH PENGUNDI INDIA DAN CINA akan jadi penentu kepada kemenangan calon?

KERISMUDA amat berharap agar kepimpinan UMNO/BN negeri dan pusat dapat melihat perkara ini.Jangan dibiarkan perkara ini diletakkan dibawah sedar. Jangan biarkan score meningkat menjadi 8-1!

SUSUNCARA PROGRAM JALAN-JALAN RAMADHAN PUTERI & PEMUDA BAHAGIAN SEREMBAN

SUSUN CARA PROGRAM JALAN-JALAN RAMADHAN PUTERI & PEMUDA BAHAGIAN SEREMBAN


05-09-2009 (SABTU)


PROGRAM BERSAMA JASA(Bhg 1)

8.00 AM- Berkumpul di Pusat Khidmat BN DUN Ampangan

8.30 AM- Bertolak ke DUN Nilai dan pemberian sumbangan kepada keluarga miskin

10.30AM-Bertolak dari DUN Nilai ke DUN Lenggeng dan pemberian sumbangan kepada
keluarga miskin

12.00PM - Bersurai

PROGRAM BERSAMA JABATAN BELIA

3.00 PM- Berkumpul di Kompleks Belia dan Sukan Daerah Seremban, Ampangan,Seremban.
untuk taklimat ringkas

4.00 PM - Mengedarkan topeng /penutup hidung H1N1 serta kurma kepada orang ramai di
bazaar Ramadhan Ampangan dan Paroi Jaya.

6.30PM - Berada di rumah Sdr Mohd Amir Semansor,AJK Pemuda UMNO Bahagian
Seremban di No. 3072 SJ 3/3A Taman Seremban Jaya , Seremban,NSDK bagi
Majlis Berbuka Puasa

8.00PM- Bersurai


PROGRAM INDAHNYA RAMADHAN (SINGGAH SAHUR )

10.30 PM - berkumpul di Pusat Khidmat BN DUN Ampangan

11.00PM- Bertolak ke DUN Nilai, DUN Lenggeng, DUN Temiang, DUN Sikamat dan DUN
Ampangan untuk singgah dan menyampai juadah sahur dan sumbangan kepada
keluarga-keluarga miskin dalam DUN terbabit

4.30 AM (06-09-2009)- Bersahur bersama anak-anak Yatim Darul Aminan bersama EXCO
Angkat Ampangan Dato' Yunus Rahmat

5.30 AM(06-09-2009) - Bersurai

06-09-2009(AHAD)

PROGRAM BERSAMA JASA (Bhg 2)

4.00 PM- Berkumpul di Pusat Khidmat DUN Ampangan

4.30 PM - Bertolak ke DUN Temiang dan seterusnya ke DUN Sikamat untuk memberikan
sumbangan kepada keluarga miskin

6.00PM - Bersurai


DIHARAP AHLI YANG BERKESEMPATAN DAPAT MELIBATKAN DIRI DALAM PROGRAM INI