Tuesday, February 2, 2010

Dah Bayar RM 5.7 juta . Nak Apa lagi?

Baru-baru ini kecoh dengan kemelut hutang cukai tanah Yayasan Basmi Kemiskinan Selangor (YBK) yang mencecah jumlah RM 5.7 juta. Kerajaan Negeri Selangor melalui Menteri Besarnya Tan Sri Khalid Ibrahim berhasrat bertindak untuk merampas tanah seluas 312 hektar di Serendah,Rawang milik YBK yang di dakwa telah gagal untuk membayar cukai tanah selama 8 tahun.

Mengikut sumber YBK, tanah seluas 312 hektar tersebut telah diluluskan kepada YBK masa zaman Tan Sri Muhammad Mohd Taib menjadi Menteri Besar. Tujuannya adalah sebagai tapak bagi membangunkan kampus cawangan Universiti Teknologi MARA (UiTM)

Beberapa usaha dibuat oleh YBK untuk mempertahankan tanah tersebut dari di rampas Kerajaan Negeri antaranya memohon penangguhan, memohon bayaran secara ansuran dan banyak lagi. Tetapi cadangan ini ditolak oleh Tan Sri Khalid dan hanya akan memberi ruang jika tanah ini di berikan kepada Kerajaan atau kepimpinan YBK di serahkan kepada proxy Tan Sri Khalid.


Semalam Yayasan Melaka telah membantu YBK dengan melunaskan hutang cukai tanah tersebut dan semua hutang tersebut telah di bayar,namun Tan Sri Khalid memperlekehkan usaha itu dan mahu meneruskan hasrat merampas tanah tersebut.

Undang-undang kata (Kanun Tanah Negara 1960) sekiranya semua cukai terhutang dan penalti telah dibayar, proses perampasan terhenti. Jadi dah bayar RM 5.7 juta,nak apa lagi Tan Sri Khalid?

Sebenarnya ada agenda tersembunyi Tan Sri Khalid untuk mendapatkan semula tanah tersebut dan atau menguasai YBK. Bukan isu hutang sebenarnya tetapi isu hendak mengambil milik. Jelas Menteri Besar PKR ini mahu gunakan undang-undang dan kelemahan YBK untuk menguruskan hutang demi untuk kepentingan agenda mereka. Mereka tidak peduli pun nak bina UiTM ke, tak pedulipun tentang kepentingan pelajaran kepada anak bangsa. Janji agenda berbau politik mereka tercapai.

Itulah senarionya bila pembangkang memerintah. Ada diaorang peduli tentang untung nasib anak bangsa?

Fikir-fikirkan le.

1 comments:

anti babi said...

khalid ni mcm babi dah perangai dia cuma mangkin belum makan babi.